عملکرد گیرنده‌ی بویایی درعضله‌ی انسان کشف شد

8 فوریه 2017- محققان برای اولین بار، عملکرد گیرنده‌های بویایی را در عضله‌ی قلب انسان کشف کردند، این گیرنده‌ها مشابه ی گیرنده های موجود دربینی هستند. یکی از گیرنده‌هایی که به اسیدهای چرب موجود در خون واکنش نشان می‌دهد گیرنده‌های بویایی موجود در قلب می باشند. چنانچه یک اسید چرب این گیرنده‌های بویایی را در قلب تحریک نماید اثراتی منفی را در قلب ایجاد می‌کند که عبارتند از: افزایش ضربان قلب و کاهش نیروی انقباص ماهیچه‌ی قلبی.

 یک تیم از دانشمندان به رهبری دکتر Nikolina Jovancevic و پرفسور Hatt از دانشگاه  بوخوم این مطالعه را انجام و نتایج آنرا در مجله‌ی Basic Research in Cardiology منتشر کردند.

محققان ترکیب ژنتیکی سلولهای میوکارد(عضله‌ی قلب) را با یک فن آوری پیشرفته‌ی تعیین توالی ژن بررسی کردند. آنها کشف نمودند که در این سلولها ژن‌هایی برای ده گیرنده‌ی پویایی فعال می باشد و گیرنده‌ی OR51E1 در این سلولها به وفور یافت می‌شوند. آنها سلولهای میوکارد را از سلولهای بنیادی جنینی و سلول پوست انسان با همکاری محققان آزمایشگاه پرفسور Hescheler از دانشگاه کلن، تولید کردند. سپس در سلولهای  cardiomyocytes، گیرنده‌ی OR51E1 را با اسیدهای بوداری مانند nonanoicو decanoic تحریک نمودند، این دو اسید، بوی چربی فاسد را برای گیرنده‌ی بویایی ایجاد کرده و سبب کاهش فرکانس پالس این قلب کوچک در محیط کشت شدند. هر چه غلظت اسیدهای چرب بودار بالاتر بود میزان ضربان این سلولها کمتر می شد. هنگامیکه این اسیدهای چرب بودار از محیط سلولهای  کاردیومیست حذف شدند، ضربان آنها به حالت عادی بازگشت.

کاهش ظرفیت قلبی عروقی

 محققان دانشگاه بوخوم با همکاری پرفسور Milting در مرکز قلب و دیابت Bad Oeynhausen به آنالیز سلولهای میوکارد جدا شده از قلب اگزپلنت انسان پرداختند. آنها دریافتند که تحریک گیرنده‌های OR51E1 با بوی اسیدهای چرب، موجب کاهش نیروی انقباض سلولهای عضله‌ی قلب می‌شود.

 این آزمایش، نتایج تحقیقات دیگری که با برش‌هایی از بافت قلب انسان توسط پرفسور Dendorfer در کلینیک لودویگ ماکسیمیلیان در دانشگاه  مونیخ انجام شده بود را تایید کرد.

 در انسان اسیدهای چرب توانایی اتصال به گیرنده‌های OR51E1 را دارند، غلظت اسیدهای چرب در خون و در بافت چربی قلب به اندازه‌ی کافی بالا می‌باشد که این گیرنده‌ها را فعال کند. در خون بیماران مبتلا به دیابت غلظت بالایی از اسیدهای چرب وجود دارد و این ممکن است اثراتی منفی برعملکرد قلب افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

محققان یک بلاکر (مسدود کننده) برای گیرنده‌ی OR51E1 تولید نموده‌اند که اثرات منفی فعال شدن این گیرنده‌های بویایی را در قلب از بین می‌برد. این بلاکر مولکول 2-ethylhexanoic acid است.

پرفسور Hatt نتیجه‌گیری کرد: استفاده از این بلاکر می‌تواند اثرات منفی اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط را در قلب انسان کاهش دهد، بویژه در یمارانی که میزان اسیدهای چرب در خون آنها بالا است.

اوهمچنین معتقد است این درمان ممکن است برای بیمارانی که از افزایش ضربان قلب رنج می‌برند، مفید باشد. به گفته‌ی محققان دانشگاه بوخوم این بلاکر می‌تواند با اعمال بر روی پوست، برای مثال با مالیدن پماد حاوی این ماده بر روی پوست قلب استفاده شود، غلظت بلاکری که از پوست نفوذ می کند برای تاثیر بر قلب کافی خواهد بود و بیمار از نتایج درمانی آن بهره‌مند می گردد.

منبع و سایت خبر:

Basic Research in Cardiology, 2017; 112 (2) DOI: 10.1007/s00395-017-0600-y

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170208094029.htm